יום חמישי, 16 ביוני 2016

מעשה גדול

"תלמוד גדול או מעשה גדול"? משיבה הגמרא בקידושין- "תלמוד גדול שהתלמוד מביא לידי מעשה". אם אדם ילמד בצורה רצינית הרי שממילא הוא גם יעשה מעשה ואז הרווחנו גם תלמוד וגם מעשה. 



פילוסופים רבים הטילו ספק בטענה זו. במקרים רבים אדם לומד דבר מסוים ומתנהג הפוך ממה שלמד או נותר אדיש ללימודו. האדם עושה מה שהוא רוצה לעשות ולאו דווקא מה שעולה מלימודיו. כפי שאמר ישעיהו ליבוביץ: "מה שהאדם יודע ומה שהאדם רוצה בו הם שני דברים נפרדים לגמרי". בעקבות הסתייגות זו, אומר- גדול תלמוד כאשר הוא מביא לידי מעשה. כאשר יש רצון לעשות והתלמוד הוא כלי מרכזי להכוונת והעמקת העשייה אזי הוא גדול יותר.

ביאליק מתאר שני יסודות בחיי אדם ובהתפתחות תרבות. יסוד האגדה הוא רך, מלטף, נותן השראה. יסוד ההלכה הוא קשה ומחייב עשייה. אין הכוונה להלכה במובן של שולחן ערוך, אלא להלכה כסמל של עשייה מחויבת. אגדה בריאה מולידה הלכה, לימוד בריא מוליד מעשה, "וכל אגדה שאין עמה הלכה, אוֹננית היא, וסופה היא עצמה בטלה, וגם מבטלת כח המעשה של בעליה". 

אנו זקוקים לטעמי ללימוד תורה המשלב בתוכו פלורליזם ומחלוקת וניזון ממגוון תפיסות ומחירות פרשנית, אשר פוגש את החיים ואת העשייה המחויבת. זהו לימוד שאינו נשאר ספון בחדר אלא מעז להציץ מהחלון, לימוד בו התרבות היהודית על ריבוי פניה פוגשת באתגרי החברה הישראלית ומבקשת להשפיע עליהם, לימוד בו אגדה הופכת להלכה והלכה יוצרת אגדה, לימוד אשר אינו מניח בצד את ההומניזם וערכי כבוד האדם שהתפתחו בעולמות הרוח הכלל אנושיים בעשרות השנים האחרונות, אך אינו מסתפק בהם. לשמחתי ניתן למצוא בארץ בתי מדרש שעושים בדיוק את זה.




זכיתי לראות דוגמאות מעוררות השראה רבות לעשייה מעין זו. למשל, בשכונות רבות בארץ פעילים תלמידי הישיבות החילוניות של בינה, שלומדים בישיבה סוגיות הקשורות בצדק חברתי, ומיישמים אותן בהתלהבות בפעילותם. דוגמא אחרת היא בוגרי קולות שנמצאים בשורה של עמדות מפתח בישראל ומספרים על השפעת הלימוד על פעילותם. בוגרת אחת יצרה פעילויות קבלת שבת לכלל הציבור במסגרת תפקידה בעירייה; בוגרת אחרת החליטה בעקבות לימוד סוגיה בגמרא שעסקה בחלוקת משאבים לשנות את מבנה השכר בארגון שהיא ממנכלת, כך שהשכר הנמוך ביותר יאפשר עדיין חיים בכבוד; ובוגרת שלישית הקימה בעקבות לימוד מעלות הצדקה של הרמבם קרן ביישוב שלה שמטרתה לסייע לאנשים החיים בעוני למצוא עבודה וללוות אותם. במישור הפוליטי תמצאו למשל את אנשי התנועה המסורתית ושלל ארגוני פנים נאבקים על כינון יחסים אחרים בין הדת למדינה וזאת כתוצאה מהלימוד הפלורליסטי שחוו. כמו אלו ישנן מאות דוגמאות מעוררות השראה. 

כאשר התורה נוגעת בחיים והם נוגעים בה בחזרה מתרחש הקסם של אקטביזם יהודי. אני מייחל לעוד ועוד נגיעות קסומות שכאלו.

[עלון פנים לרגל חג השבועות תשע"ו]

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה