יום שבת, 5 באפריל 2014

לכפות בנחמדות - רבני צהר

מועמדותו של ראש רבני צהר למשרת הרב הראשי לישראל גוררת תמיכה רחבה בקרב חוגים פלורליסטים בעולם היהדות ובקרב חילונים רבים. דמותו של הרב סתיו הפכה מוכרת ואהודה בציבור בעקבות טקסי החתונה "המתחשבים" ו "מאירי הפנים" לכאורה שחוג רבנים זה עורך לציבור החילוני ולציבור הדתי המתון. לדעתי, דווקא פעילותם של אנשים טובים אלה בעייתית יותר מזו של הרבנים החרדיים.
רבני צהר כופים בנחמדות. הם מאירים פנים לזוג, מגלים רגישות לכלה במהלך הדרכתה והכנתה ואף מאפשרים מעט גמישות בדברים שוליים בטקס. כל היופי הזה כמעט ומצליח לכסות על העובדה הקשה- רבני צהר הם חלק ממנגנון כפיה אלים של מדינת ישראל והרבנות הראשית המכריח את המבקשים להתחתן בישראל להינשא בטקס דתי ומפלה.
בחופה של צהר נשמרים כל כללי הטקס ההלכתי המפלה נשים ומדיר כל זהות יהודית שאינה אורתודוכסית. גם בצהר רק גבר עורך את הטקס, החתן קונה את הכלה בשווה פרוטה ומקדש אותה באופן חד-צדדי, רק גברים יכולים להיות עדים בטקס (שופטת בבית המשפט העליון פסולה לעדות בחתונה כי היא אשה!), החתן כותב כתובה לכלה שבה הוא מתחייב לזון ולפרנס אותה כבימי קדם, רק גברים אומרים לאחר מכן את שבע הברכות ולבסוף רק הגבר יכול לגרש את האשה באם הנישואין לא עולים יפה.
רבני צהר עוסקים בחיבוב העוול על הסובלים ממנו ומחזקים בפעילותם את המונופול של בית הדין הרבני בישראל. טקסי החתונה הם כמובן רק דוגמא. הרבנות הראשית לישראל חדלה להיות מוסד הלכתי חשוב כבר לפני כמה עשרות שנים והיא משמשת כמנגנון כוח פוליטי העושה בדת קרדום לחפור בה, הכופה גישה יהודית מצומצמת מאוד על כלל הציבור והמסדר הרבה מאוד ג'ובים וטובות הנאה למקורביו.
הזהויות היהודיות המגוונות שצמחו בעולם היהודי ובישראל, החל מהיהדות כתרבות המבקשת להתחבר לזהות היהודית מנקודת מבט חילונית ועד לקונסרבטיבים ולרפורמים מודרים לחלוטין מהרבנות. הרב סתיו מתכנן להשתלב בשיטה זו במקום לשנות אותה מהשורש. הוא רוצה ברבנות נחמדה יותר ומאירת פנים, אך גם ברבנות שלו אין מקום לרבה רפורמית ומוביל קהילה חילוני. כך קרה שלפני כשבע שנים הרב סתיו וועד איגוד ישיבות ההסדר סירבו להכיר בישיבה החילונית של בינה כישיבת שילוב בנימוק שאין היא פועלת "ברוח ישראל סבא". מה ששונה מהם לא לגיטימי.

אנשים המבקשים להיאבק למען חופש דת וחופש מדת בישראל צריכים להיאבק למען ביטול הרבנות הראשית והענקת שירותי דת חיוניים דרך הרשויות המקומיות. ההזדמנות הזו מתפספסת כעת במו"מ הקואליציוני בגלל הברית של לפיד עם בנט. הרב סתיו הוא דמות חיובית ורבת זכויות ויש בי הערכה אליו ולפועלו בקרב הציבור הדתי. יחד עם זאת, מינויו כרב ראשי עלול לתרום להעמקת הלגיטימציה של הרבנות ולהמשך העוול הכרוך בקיומה. עם רב ראשי נחמד פחות, לפחות הכפייה והניצול גלויים לכל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה