יום שבת, 5 באפריל 2014

בנק לאומי וניסיונו לשחד את החברה האזרחית

בנק לאומי הודיע על הפסקת תחרות "שני מיליון סיבות טובות" בעקבות ביקורת רבה שספג הפרויקט. לצערי, עיקר הביקורת שספג הבנק נעה סביב צירופה של עמותת "אם תרצו" הימנית לתחרות, אך ככל שביקורת זו מוצדקת וחשובה חבל שקולה של הביקורת החשובה יותר לא הושמע דיו.
בציניות האופיינית לבעלי הון רבים, ביקש לאומי לגייס את החברה האזרחית לצידו, ולקבל פרסום מאסיבי, תמורת סכום מצחיק של שני מיליון שח. השיטה פשוטה ולקוחה מעולם הריאליטי – מקיימים תחרות בין עשרות עמותות קטנות הזקוקות לכסף, כל אחת מהעמותות שרוצה שיצביעו עבורה מפיצה לכל עבר את הסרטון של בנק לאומי ומפרסמת אותו, כדי להצביע חובה להירשם כחבר של הבנק בפייסבוק וכך מפרסמים אותו יותר, הבנק מפיק סרטון פרסומת נוגע ללב בו הוא מצטייר כמי שמושיע את החלכאים והנדכאים, והחברה האזרחית הולכת שולל אחריו ובמקום להיאבק בו ובשיטותיו משתפת איתו פעולה תמורת קצת כסף.

בשנת 2010 הרוויח בנק לאומי 2,378 מיליוני שקלים. תקראו שוב ועדיין לא תוכלו לעכל את הסכום הזה - 2,378 מיליוני שקלים רווח נקי אחרי הוצאות של מיליונים על שכר בכירים. ההון העצמי של הבנק עמד בסוף 2010 על 23.7 מיליארד שח. סכומי העתק האלו מושגים על גבינו ועל גב עובדי הבנק הזוטרים. חלק מהרווח מגיע מעמלת שורה, ריבית על הלוואות, ריבית על משיכת יתר, ריבית על משכנתא – כל מה שמוכר למעמד הביניים ובייחוד לשכבות המוחלשות כגורמים המאמללים להם את החיים ולא מאפשרים להם להתקיים בכבוד.
מנכ"ל לאומי, גליה מאור, מרוויחה 210,000 שח לחודש, לא כולל בונוסים, מניות ושלל הטבות. הפקיד שמשרת את רובנו בבנק מרוויח בערך 5000 שח עבור שעות עבודה דומות ואין לו בונוסים בסך מיליוני שקלים ושלל הטבות. הפרשי שכר הם דבר חשוב במשק ובונוסים הם אמצעי טוב לעידוד עבודה, אך הפרשים מעין אלו הם תוצאה של חזירות וחוסר רגישות חברתית ולא של מודל עסקי יעיל.
אם בנק לאומי היה רוצה בכנות לסייע לקהילה, הוא פשוט היה מוחק ריביות ומעלה את שכר עובדיו הזוטרים. הוא היה מאפשר משכנתאות בתנאים סבירים יותר, מעניק לציבור חלש הלוואות ללא ריבית, ומשנה את עצם צורת פעילותו הבסיסית עם הציבור הרחב. הבנק לא רצה לסייע, הוא רצה לגדול ולהרוויח יותר.
העמותות הזוכות אמורות היו לקבל פרסים הנעים בין 25,000 ל 225,000 שח. מדובר בסכומי כסף מזעריים עבור הבנק, אך משמעותיים עבור חלק מהעמותות. בבגרות רבה שיש להצדיע לה, הבינו חלק מהעמותות את הספין של לאומי ולא אפשרו לתחרות צינית זו להמשיך. הבנק ראה שמדובר בפרסומת רעה, שעמותות עלולות לפרוש מהתחרות ובמקביל פעילי שמאל סוגרים את חשבונם בשל השתתפות עמותת "אם תרצו" בפרויקט והפסיק אותה בעצמו. האם לאומי מסוגל לעשות את הצעד הבא ולשנות את עצם התנהלותו? האם הוא יכול ללמוד ממודלים של בנקים חברתיים כמו זה שמתקיים מזה מספר שנים בגרמניה? התשובה לצערי שלילית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה