יום שבת, 5 באפריל 2014

דה ווייס באשה ערווה?

אופיר בן שטרית, הזמרת הצעירה בעלת הקול המלאכי מדה ווייס, מספקת לנו הצצה לתהליכים מדאיגים שעוברת החברה הישראלית בכלל והציונות הדתית בפרט. אופיר, נערה דתייה בת שבע עשרה הלומדת באולפנה באשדוד, אמרה לפני האודישן שלה:
"יש את האיסור בתורה של קול באשה ערווה ובגלל זה אסור לנו לשיר ליד גברים, היה לי הרבה לבטים בעניין הזה, אבל המוזיקה זה הדבר שהוא נורא מרכזי בחיים שלי ואני לא חושבת שאני מספיק חזקה לבוא ולוותר עליו. אני מקווה שלמעלה בשמים ישפטו אותי על דברים שאני כן עושה וידונו אותי לכף זכות ולא באמת יסתכלו על הדברים שטיפה יותר קשה".
הביטוי "קול באשה ערווה" לא מופיע בתורה אלא בתלמוד וישנן מחלוקות רבות באשר למשמעותו ולנגזרות ההלכתיות הנובעות ממנו. כמובן יש שהבינו מאמירה זו של האמורא שמואל שאסור לגבר לשמוע קול אשה בגלל הארוטיות שבשירתה, אך פוסקים רבים סברו שאסור לשמוע רק את זמרתה של אשה נשואה ויש שצמצמו זאת יותר ואסרו לשמוע זמרת אשה רק בזמן קריאת שמע. העובדה שנדיר למצוא תלמידת אולפנה שיודעת את זה, מצביעה על תופעה שהתריע עליה הרב עמיטל ז"ל לפני שנים- החינוך הדתי ברובו חדל ללמד תורה לעומק, חדל להעמיד במרכז הלימוד את מורכבות הדיונים ההלכתיים ואת תרבות המחלוקת ביהדות, ובמקום זאת מחנך לסיסמאות.
אבל הבעיה כאן חריפה בהרבה. בנות דתיות מחונכות לציית להלכה הגברית הממשטרת אותן ללא כל הטלת ספק. אופיר לא העלתה בראיונות עימה את האפשרות שהלכה האוסרת שירת נשים במאה ה 21 אינה ראויה. להפך, לדבריה "כמובן שהמצווה הזו חשובה כמו הרבה מצוות אחרות". בעקבות הופעתה בתוכנית הושעתה אופיר מבית ספרה לתקופה של שבועיים. אופיר מספרת שההשעיה סוכמה איתה ועם הוריה- "הבנו שמה שעשיתי לא מתאים לרוח האולפנה ולא רצינו לפתוח פתח לבנות אחרות ורצינו שזה יהיה עונש למראית עין".
הפוך אופיר, הפוך! הדבר המדהים והיפה שאת עושה הוא שאת פותחת פתח לבנות אחרות. גם אם אינך רוצה למרוד בהלכה השוביניסטית, הרי שאיסור שמיעת שירת נשים חל על גברים ואין איסור על אישה לשיר. גבר שלא רוצה לשמוע שירת נשים ממילא לא רואה דה וייס ואת לא אחראית על אותם גברים שבוחרים לעבור על ההלכה. את שרה! לא יתכן שהאיסור על הגברים יצנזר אותך ואת כישורייך.
מעבר לבעיות של רדידות ושובניזם בציונות הדתית חושפת התוכנית גם את הסטריאוטיפיות ואי ההיכרות של חילונים רבים עם אורחות החיים בקרב נוער בני עקיבא. בראיון באתר דה וייס שואל המנחה את אופיר על זוגיות: "אם יש אחד שמוצא חן בעינייך אז מה? דייט כמו אצלנו?". מתי יבינו החילונים שסצינת הדייטים בחברה הדתית תוססת לא פחות מזו שבחילונית? אביב גפן, המנטור של אופיר, אומר עליה: "היא כאילו חסודה ושמרנית ודוסית אבל כשהיא שרה כולם עם פה פעור, וואו". ה 'אבל' במשפט הזה מעורר תמיהה. האם להיות "חסודה, שמרנית ודוסית" מנוגד ללהיות בעלת קול יפהפה ומפעים?
אינני מכיר את אופיר בן שטרית. ממה שניתן לראות בתוכנית ובוידאו-בלוג שלה מדובר כנראה בנערה חכמה, ערכית ומלאת קסם אישי. הבעיה שלי היא כמובן לא איתה אלא עם המחנכים לסיסמאות ולהלכה שוביניסטית. אלפי בתי מדרש חילונים ופלורליסטים, ואף כמה אורתודוכסים, עוסקים כיום בעומק היהדות מנקודת מבט פמיניסטית ומפרשים אותה מחדש. יש לקוות שאולפנות דתיות תצטרפנה לכך ושהופעתה של אופיר בתוכנית דווקא תפתח פתח לבנות דתיות רבות להגשים את עצמן ולבטא את עצמן בכל דרך בה הן רואות לנכון, כולל דרך שירה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה